zaterdag 24 september 2011

Hallo,
lang geleden, sorry daarvoor maar ik heb hier geen internet dus het is zeer moeilijk om
contact te houden.. MAAR goed nieuws Lisa heeft mijn computer gebracht, nu is het nog
wachten tot ik internet heb (maar daarover later meer).

Na mijn vorig bericht moest ik nog 2 weken vullen tot Hari Raya (het einde van de ramadan),
om de tijd wat rapper te laten gaan is er een vriendin gekomen. We zijn EINDELIJK gaan
zwemmen in de zee en we hebben een museum bezocht over de legende van mijn eiland.
    "Een meisje MAHSURI trouwt met een belangrijke jongen en ze krijgen een kindje,
    maar zijn vrienden zijn jaloers en zeggen hem dat zij hem bedriegt. De regering is
    erg boos en vermoorden Mahsuri maar voor ze sterft spreek ze een vloek uit over
    Langkawi dat zeer slecht ga gaan voor 7 generaties. Na 7 generaties is het
    inderdaad beter.." en dan nog iets met een Eagle maar toen verloor ik mijn aandacht.
Daarna heb ik waarschijnlijk nog dingen gedaan maar ik ben het vergeten. SORRY! Vanals ik
het terug weet en internet heb laat ik het weten! haha...

Een paar dagen voor Hari Raya..

Hari raya was op dinsdag en het weekend ervoor was ik bij een vriendin gaan slapen! Azah uit
Malaysia. Daar heb ik geholpen met hun voorbereidingen voor de grote dag. We zijn eerst gaan
shoppen en daarna hebben we het huis versierd met bloemen en speciale Raya-dingen, gevlochten
vierkantige zakjes waar vroeger ook rijst werd in gestopt maar nu vooral versiering is.
's avonds hebben we een soort zakjes gemaakt uit gevlochten bladeren.
De dag voor Hari Raya hebben we diezelfde zakjes dan gevuld met sticky rice.

HARI RAYA
'smorgens vroeg opstaan om alles klaar te maken. De vrouwen kuisen het huis terwijl de mannen
gaan bidden in de moskee.. Daarna doet iedereen zijn Baju kurung/ baju Melayu (raya kleren) aan en
voor we vertrokken moest iedereen Ajah (papa) salam'en. Salam is het hand kussen samen met een
buigingske en om vergeving vragen. Daarna zijn we vertrokken naar familie en buren.
We gaan naar een huis, eten, salam, krijgen duet raya(geld) en vertrekken naar het volgende huis.
-Ik ben dus veel verdikt (10kg) maar ik denk eraan volgende maand te beginnen sporten.. hhaha!-
De raya-bezoekjes hebben we gedaan tot rond 12uur en erna zijn we vertrokken naar het geboortedorp
van mijne Ajah, om daar eigelijk exact hetzelfde te doen. (ballik kampung, leuk liedje daarover!)
's avonds kwam Kakjah(mijn chapterleader) mij ophalen in het huis van mijn opa en oma en bracht mij
naar mijn vrienden. Simon's familie. Simon is een jongen van Germany en zijn gastfamilie is super.
Toen ik ziek was hebben die super goed voor mij gezorgd en omdat ik toen rechtstreeks naar de klinik
moest had ik nooit echt afscheid kunnen nemen. Ze waren dus zeer blij met mijn surprise act op de grote
dag en...gaven mij veel eten! De dag erna zijn we naar open huizen geweest (weeral) om te eten en geld
te krijgen en ben ik ook de dokters gaan verassen. Ik heb toen ook de zoons van de dokters ontmoet en ben
daar dan blijven slapen om de dag erop, samen met hen, naar Langkawi te vertekken.

LANGKAWI MET DE DOKTERS
ER zijn ook nog 2 duitse jongens meegekomen naar Langkawi. Filip van het nationaal office en Jona (geen
commentaar)... Toen we toegekomen waren en het busje gehuurd hadden zijn we eerst gaan kijken naar hun
appartement en daarna zijn we hari raya gaan vieren bij de mama en broer van dokter Wahab. Daarna zijn
we naar de zee vertrokken en heb ik ontdekt dat we een FANTASTISCH strand hebben op mijn eiland.
We hebben daar dan iets gedronken en wat gespeeld met Emad(de kleinzoon van de dokters).
Daarna zijn we gaan eten en zijn we met 4 (de duitsers, het nieuw-zeelands meisje die bij de dokters woont
en ik) naar de hoofdstad geweest om te gaan nachtshoppen en iets te gaan drinken.
De dag erop zijn we naar de kabel kar geweest. Daar hadden we een prachtig uitzicht over heel Langkawi.
Daarna zijn we terug gegaan naar het strand om te jetski'en en 's avonds zijn we gaan eten in de jachtclub!
De dag erop zijn ze naar huis gegaan en was ik echt ZEER verdrietig! Maar redding was op komst want 's avonds
ben ik dan gaan nachtvissen met Ajah, Pia en Kathi(en haar gezin). Zalig!! Slapen op een boot onder de sterrenhemel...

LANGKAWI MET PIA EN KATHI
Na het nachtvissen ben ik thuis gaan slapen en erna naar het hotel geweest waar zij verbleven. We zijn dan 'savonds samen
met mijn gezin de vis gaan opeten en daarna zijn we gaan nachtzwemmen.
De dag erop zijn we weeral naar de kabel kar geweest... . We zijn weer gaan nachtzwemmen en rond 4u 'smorgens naar de zee
vertrokken en mijn EERSTE pintje gedronken! Daarna zijn ze eigelijk gewoon vertrokken en ik ben terug naar mijn gezin geweest.

LANGKAWI MET LISA EN SOPHIE
De week erop is Lisa vanuit Belgie gekomen met mijn laptop gekomen en zijn we samen met Sophie van Germany 2 dagen
naar het fantastische strand (Pantai Cenang) getrokken om te zonnen, shoppen en andere leuke dingen. We zijn toen ook
gaan Island hoppen en we hebben gezwommen in 'the lake of the pregnant lady'. Als je daarvan drinkt wordt je zwanger
(zegt de mythe) dus ... . We hebben ook de eagle's eten gegeven en op een prive strand uitgerust. FANTASTISCHE dagen.

Nu ben ik in Perlis met Lisa en Kakjah.Gisteren werd ik eerste in een loopwedstrijd op school!! trots trots :D
Over de school gesproken, de leraars zijn echt veel te streng (DonBosco gemis dus!).Ze geven hier ook nog lijfstraffen,
leerlingen die gespijbelt hebben of te laat komen in klas krijgen zweepslagen in hun hand, soms tot het bloed..
Maar er zijn natuurlijk ook leuke momenten zoals goud krijgen en maleisische liedjes zingen met de hele school in de morgen!

Tot gauw!
Dikke zoen van Sofie

Jumpa lagi!
x

2 opmerkingen:

  1. Ja Sofie, wat een avonturen... zeer gevariëerd zowel wat betreft inhoud als gevoelens daarbij. De foto's waarin je af en toe getagd wordt tonen ook wel heel veel... Speciaal met die Maleisische kleren, raar zo met die moslimkleren, mooi met de hennaversieringen, ... op mijn manier heb ik je ook gemist op de R4S. Hopelijk kan je er volgend jaar weer bij zijn... en breng dan de Maleisische zon maar mee.
    Speciaal is ook... een vriendin gaat een adoptiekindje ophalen in Ethiopie, een collega een jaar op wereldreis door het Zuidelijk halfrond, jij in Maleisie... Vrienden over de hele wereld...
    Hou je taai, geniet van al je belevenissen en tot een volgende...
    Johan VH

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Sofie
    HIER zijn we dan op je Blog we zullen je avontuur verder volgen .
    Groetjes en kussen Donelia XX

    BeantwoordenVerwijderen